søndag den 21. oktober 2012

Mobning.

Mobning, har stået på i flere år og det ikke noget der bare lige stopper.
Mobning er alle vejne, på bekendte, tætte, de usete og de "populære." Her for tiden er der mange der går og snakker om hende her Amanda Todd, som begik selvomord her den 10.Oct 2012 på grund af "Cyberbully." ( Hendes historie står til sidst af indlægget hvis du skulle være interesseret i at læse hendes historie) Og hvad er Cyberbully så? Cuberbully er noget der sker på interneret  trusler og grimme ord. Først og fremmest vil jeg gerne fortælle hvor nemt det er ikke at sige noget ondt, altså det bare sådan noget 4 årig gør, noget du lære som barn, men ikke bruge det til offentligheden  Altså Hvis du ikke har noget at sige så lad vær med at sige noget, så nemt er det. Det så nemt for den person der skriver noget ondt end for den der modtager, fordi det ikke bare ord på en skærm det ord personen som modtager der tager det personligt fordi du ikke kan høre eller forstå mening i hvorfor personen sendte det. Og bare fordi der var en der følte at de bare kunne lave sjov med en uden at modtageren skulle tage det personligt, men det gør virkelig ondt det gør det virkelig og de burde mobber tænke over før de sender noget ud.
Jeg er ikke bange for at indrømme at sidste år blev jeg dømt for at have ændret mig en del. And time by time i lost all my friends, and who did i have.. Ingen.
Først og fremmest alle folk ændre sig med alderen, det betyder ikke at du skal dømme dem fordi du, eller i det hele taget mobberen, ikke kan komme videre i livet. Det kan ikke være så svært bare at holde mund, for en gangs skyld. Jeg ændrede mig fordi jeg ikke gad at være som de andre, og det kunne de ikke forstå, så de besluttede sig lige for at mobbe mig og kalde mig grimme ord. Og Jo længere det varede, fra dag til dag, blev det sværere for mig at kunne leve, men samtidig gjorde dig mig stærkere at kunne holde det ud, og ikke tage det til mig. Så hvis i/du gjorde noget forkert, i sidste uge eller 1-2 år siden, hvad kan rygter og mobning så gøre ved det? Altså sket er sket, sådan er det, så den ikke længere. Jeg er sikker på at alle dem der mobber,  mobber en som har lavet en fejl, men så igen har mobberen gjort det sammen.
 Mobning burde være forbudt, flere og flere folk mister livet på grund af det her, hvis du kender noget der bliver mobbet så stå ved deres side o hjælp dem, fordi måske har vedkommet ikke nogen for tiden og vil bare have en hjælpene hånd, hvis du kan være den hjælpene hånd så vær det fordi du kan være med til at redde flere folk fra at begå selvmord. Sammen kan vi alle tage hinanden i hænderne og bekæmpe Mobning.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige, men ja. Hvis jeg kunne gøre noget for hele verden ville det være at stoppe mobning. Fordi hvis du er en af dem der skriver dårlige ting om folk, spreder rygter, kalder folk fede og vigtigst af alt at sige til dem at de skal slå sig selv ihjel. So just think about this, How hard is it "NOT" to press send.
 Slut her fra, det var mine ord.

Hvsi du skulle være interesseret i at høre om et offer det er begået selvmord på grund af CyberBully, så har jeg en historie her, som ikke var for så lang tid siden (November 1996 – October 10, 2012)  Hun var kun 15 år Gammel.
Amanda Todd en helt normal pige som bare ville passe ind, ligesom alle andre.
Hendes historie starter i 7. klasse hvor hun ville chatte på interneret med sine venner og møde nye menesker, hun blev kaldt smuk, pæn, perfekt osv. også ville de havde hende til at vise hud (smide tøjet) Så det gjorde hun. Et år senere fik hun en bedsked på Facebook fra en dreng hun ikke kendte, han skrev at hun skulle lave et show for ham ellers ville han sende et billede af hendes bryster ud til alle.Han kendte hendes Adresse, hendes skole og familie og venners navne. I juleferien, bankede det på hendes dør, og det var politiet der sagde at hendes billede blev sendt ud til alle. Så hun blev nu syg og fik anoreksi, hun blev meget deprimeret osv. Hun flyttede skole og et år senere igen, skrev han igen hendes liste af venner, familie og skole og hans profilbillede var hendes bryster. Hun grad hver nat, mistede alle sine venner og deres respekt til hende. De begyndte at hade hende og dømte hende for det.
Hun begyndte at skære i sig selv, men hun lovede sig selv aldrig at gøre det igen, hun sad alene hverdag i cafeteriet. Så hun flyttede skole igen, alting blev bedre selvom hun stadig var alene. Efter et par måneder skrev hun med en gammel drenge ven, de skrev frem og tilbage og han begyndte at sige at han godt kunne lide hende, lagde an på hende selvom han havde en kæreste. Så skrev han "Come over my Gf is on Vacation" så det gjorde hun "huge mistake" skriver hun. Han lagde meget an på hende og hun troede han kunne lide hende. en uge efter fik hun en bedsked hvor der stod at hun skulle skride fra skolen. Drengen, hans kæreste og 15 andre kom hen til hende. Drengens kæreste og to andre piger sagde til Amanda At hun skulle se sig omkring fordi der var ikke nogen der kunne lide hende, foran hendes nye skole (50+ folk) der var en dreng  der råbte slå hende nu, så de begyndte at slå hende sparke og skubbe hende, folk begyndte at filme, hun var helt alene på jorden. Ambulancer kom og hun blev sendt ind på hospitalet. Da hun kom hjem var der folk på hende Facebook væg der havde skrevet at hun fortjente det og at de håbede  på at hun døde. de skrev "I hope she sees this and kills herself." Hun flyttede by hen til sin mor, men intet af det stoppede lige meget hvor hun gik hen vidste alle det. Hun prøve at dræbe sig selv igen, men det lykkes ikke, så folk skrev på hendes væg at hun skulle prøvet noget anderledes og prøve igen. Hun levede med skam for det hun gjorde, hvorfor følge hende hvis hun allerede var flyttet fra byen. Hun skriver til sidst "I have nobody.. i need someone.. My name is Amanda Todd"
Hvorfor skulle det ende sådan her, hun fortjente ikke at dø, hun ville bare have fred, hun lavede en fejl og det gør vi alle sammen, selv dem der mobber. Ingen fortjener at blive mobbet eller at slå sig selv ihjel. Jeg sad og grad til  Amanda's videoen hvor hun fortæller hendes historie, og nu hvor man ved hun er død gør det bare værre. Hun havde ikke fortjent et dårligt liv, hun flyttede skole, hjem og by men hvor en hun gik hende fugte de efter. Og jeg forstår godt hun begik selvmord, det slet ikke rart at blive mobbet og det virker så nemt for dem der gør det fordi de sidder jo bare bag en skærm og skriver virkelige sårende ord ned. Selv om jeg ikke er kristen så håber jeg at amanda har det godt der hvor hun er nu, og mange ser op til hvor stærk hun var og respektere at hun bare ikke kunne klare mere. vi burde alle være af dette.
Amanda skriver
 "I can never get the photo back.. its out there forever." Så igen huk hvad du ligger ud på nettet eller hvad du laver i offenligheden.
Så tænk over hvad du siger til folk, fordi en dag vil du person ikke være der mere og det vil hjemsøge dig fra resten af dit liv. Til sammen kan vi skabe en anden verden.

Xoxo. Tania jørgensen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar